FAQ

Här hittar du svaret på din fråga

Om Överraskningsbiljetten

Vilka är avgångstiderna för flygen?

Vi försöker så långt som möjligt att se till att du kommer fram i tid. Detta beror på olika faktorer såsom dina valda avgångsflygplatser, exklusion av destinationer och andra tillägg som bokas vid bokningstillfället. Det kan förekomma att du får flyga en dag senare, då ser vi till att du får flyga tillbaka senare din sista resdag. Vi bokar aldrig flygningar som avgår före kl. 08:30 från destinationen när du är på väg för återresa. Alla andra avgångstider är därför möjliga. Tillgängligheten för flygen beror på vilken bokning du har gjort.

Vad kan jag välja att lägga till vid min bokning?

Du kan vid bokningen välja att lägga till följande alternativ: - Frukost - 10 euro per person per natt - Extra natt - 30 euro per person per natt - Prioriterad bokning - 15 euro per bokning. - Uteslutande av destinationer - 5 euro per uteslutande. Destinationer som du redan har besökt med oss kan du utesluta kostnadsfritt. - Uppgradering till 4-stjärningt hotell - 17,25 euro per person per natt - Sittplats bredvid varandra - 12.50 euro per person - Väska (incheckad) 15 kg - 70 euro styck

Vilka är de möjliga destinationerna för min resa?

Varje stad i europeiska unionen, Storbritannien + Schweitz är en möjlig destination för din resa. Städer dit du inte vill resa kan du utesluta för 5 euro per stad.

Vad är en säker destination inom EU?

Vi sätter värde på att alla våra resenärer reser till en säker destination. Vi följer reserekommendationerna från Utrikesdepartementet. Du kan se aktuella reserekommendationer här: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud

Med vilket flygbolag flyger jag?

Du ser vilket flygbolag du ska flyga på din bokningsbekräftelse . Vi använder ett urval av moderna europeiska flygbolag.

Under bokningen

Är alla avreseuppgifter tillgängliga 21 dagar efter bokningen?

I nästan alla fall kan vi tillgodose dina önskade datum. I annat fall rekommenderar vi dig att resa på ett annat datum eftersom vi då exempelvis kan erbjuda bättre avgångstider eller en destination som motsvarar era önskemål. När du bokar via en av våra partners så erbjuder vi ett alternativt datum och planerar tillsammans med dig ett annat avresedatum. När du bokar direkt via vår hemsida och vi inte kan boka in dig på det datum du önskar, kan du förvänta dig att återfå hela beloppet för resan inbetalt direkt på ditt bankkonto. När du bokar kan du se i tillgänglighetskalendern vilka datum som är tillgängliga. Ditt avresedatum är först definitivt bekräftat när du får bokningsbekräftelsen.

Jag vill resa snart, hur snabbt kan jag resa?

Det avresedatum som du väljer i bokningen måste ligga minst 21 dagar framåt i tiden. Alla datum gäller emellertid endast om de är tillgängliga. Det kan därför förekomma att vissa resedatum redan är fullbokade. När du väljer avresedatum som ligger längre fram i tiden (ca. 2-3 månader) är tillgängligheten oftast större än 21 dagar före avresa.

Vad är den lägsta åldern för att få resa?

Vuxna från 18 år och äldre får åka ensamma med våra överraskningsbiljetter. När du är under 18 år är det möjligt att resa när en medresenär är äldre än 18 år.

Vad kostar vad en överrraskningsresa?

Alla priser kan hitta när du klickar på 'Boka'.

Kan jag förlänga min citytrip?

Ja, det går bra! För endast 35 euro per person per natt kan du förlänga din resa. Observera: detta är endast möjligt under bokningen av din resa. Efter att du har gjort din bokning är tillägg av extra övernattningar tyvärr inte möjligt.

Information om flyg

Hur mycket bagage får jag ta med på resan?

Normalt sett får du ta med dig 10 kg handbagage. De maximala måtten för väskan beror på flygbolaget. Information om detta hittar du i bokningsbekräftelsen för överraskningsbiljetterna. Vill du ta med dig mer bagage? Bagage för incheckning om 15 kg kan bokas för 70 euro per väska.

Vilka resedokument får jag resa med?

Med ett identitetskort eller ett pass. Körkort är ogiltiga för flygresor inom Europa. Ditt resedokument måste vara giltigt när du reser (alltså inte ytterligare 3 månader efter hemkomst).

Hur fungerar det med incheckning för mitt flyg?

Du hittar alla anvisningar för incheckning till ditt flyg på www.verrassingstickets.nl/check-in.

När får jag mitt boardingkort?

Du måste sedan 1 november 2016 checka in online själv för flygningar med Ryanair och EasyJet. För flygningar med Transavia kan du checka in på flygplatsen från 2 timmar före avgång. För Wizzairs flygningar skiljer sig processen för incheckning mellan olika bokningar. Du hittar instruktioner i din bokningsbekräftelse.

Hur fungerar det med sittplatser ombord på flyget?

När du gör din bokning kan du välja att reservera sittplatser (20,00 euro per person). Ni sitter då bredvid varandra på flyget.

Under resan

Vi reser med 3 eller fler personer, hur fungerar det med hotellrum?

Du bor i ett rum för 3 personer (om tillgängligt) när du reser med 3 personer. Reser du med exempelvis 4 personer? Då kommer ni att bo i 2 st dubbelrum.

I vilken typ av boende bor jag och var ligger det?

Utbudet av hotellboende varierar enormt mellan olika destinationer. De flesta boendena ligger inte mer än 30 minuter från centrum med kollektivtrafik.. Vilket hotellboende du får beror på tillgängligheten för de datum du reser och destinationen för din resa. Du bor på ett hotell med en standard av åtminstone 3 stjärnor eller motsvarande. För att avgöra standarden utgår vi våra resenärers erfarenheter, recensioner från vår partner Expedia och även betyget för boendet på Tripadvisor.

Är en busservice inkluderad i min resa?

Nej, transfers är inte inkluderade. Du kan använda dig av kollektivtrafik eller ta en taxi till ditt hotell.

Har jag alltid ett eget badrum?

Ja, alla hotellrum där vi placerar våra resenärer har ett eget badrum med toalett. Du behöver därför inte dela badrum med andra gäster på hotellet.

Hur kan jag ta kontakt under resan vid ett nödfall/avvikelse?

Om du är på resa och ett nödfall eller avvikelse inträffar måste du ta kontakt med vårt nödnummer som finns i bokningsbekräftelsen. Då kan vi lösa problemen åt dig så snart som möjligt, 24 timmar per dag, 7 dagar i veckan.

Ändra/avboka

Kan jag avboka min överraskningsbiljett?

Nej, detta är inte möjligt. Emellertid kan vi ge dig dokumentation för din rese- eller avbeställningsförsäkring. Vi ber dig att meddela oss om du inte längre ska resa för att fördröjningen inte ska uppstå för andra passagerare. En återbetalning kommer under inga omständigheter att ske. För detta kan du vända dig till din avbeställningsförsäkring. När du har informerat oss en gång om att du inte längre ska resa så finns det inte möjlighet att senare ändra detta. Detta för att flygbolaget och hotellet redan är informerade om att du inte reser.

Kan jag ändra namnen för passagerarna på överraskningsbiljetterna?

Detta är möjligt mot betalning av tillägget som flygbolaget har för detta (vanligen mer än 100 euro per person). Ta kontakt med oss för att få information om de exakta möjligheterna och avgifterna.

Kan jag efter att jag fått bekräftelsen ändra min avreseflygplats?

Nej, detta är inte möjligt. Den bokningsbekräftelse du får är slutgiltig och kan inte ändras.

Kan jag utesluta destinationer efter att jag bokat min resa?

Nej, detta är inte möjligt. Dina flygbiljetter och hotellboende har redan bokats definitivt. Du kan när du bokar utesluta de destinationer du vill, när du vill.

Särskilda frågor

Jag har problem med att gå, kan jag resa med en överraskningsbiljett?

På grund av den stora variationen av destinationer och hotellboende kan vi inte garantera att båda kommer att vara lämpliga för funktionshindrade resenärer. På grund av det rekommenderar vi inte att du bokar våra paket. Om du vill begära hjälp ombord på flygplanet, vänligen kontakta flygbolaget direkt efter att du har mottagit din bokningsbekräftelse.

Är det möjligt att ta med sig barn och babys på resan?

Ja, är det möjligt. När du reser med ett barn (mellan 2 och 16 år) eller en baby (yngre än 2 år) ska du när du uppger passagerarnas namn klicka i rutan "barn" och ange barnets födelsedatum. För detta gäller ingen särskild taxa. Obs: när barn eller babys ingår i bokningen kan ingen hänsyn tas till önskemål om särskilda destinationer och/eller boenden med speciella anpassningar för barn. När detta är nödvändigt för dig avråder vi dig från att boka en överraskningsresa.

Jag har ett klagomål, vad ska jag göra?

Vi gör vårt bästa för att göra alla nöjda. Om du ändå skulle ha ett klagomål eller en anmärkning kan du framföra dessa via vår Live-chattservice eller via e-mail. Vi kan bara behandla klagomål när dessa kommer till oss via chatten eller per e-mail.

Får jag ta medicinsk utrustning och/eller speciella läkemedel på flyget?

Vänligen kontakta flygbolaget direkt för att begära detta när du har mottagit din bokningsbekräftelse.